Dan Diaconescu, în colimatorul CNA

0

Prezenţa lui Dan Diaconescu, unul dintre candidaţii la prezidenţiale, la România TV înainte de începutul campaniei electorale în audiovizual şi în prima săptămână a campaniei a fost analizată în şedinţa CNA de miercuri, însă membrii Consiliului au amânat luarea unei decizii în acest caz, informează Mediafax.

Valentin Jucan, membru al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA), a fost cel mai vehement în privinţa prezenţei lui dan Diaconescu în emisiunile difuzate de România TV.

Jucan a spus că, de când partidul lui Dan Diaconescu, PPDD, a intrat alături de PSD la guvernare, a intrat şi programul „OTV Live” în grila România TV. El a mai spus că „OTV Live”, la care apare fondatorul OTV, Dan Diaconescu, este acelaşi lucru cu televiziunea OTV, care nu mai are licenţă şi nu mai poate emite.

Este exact aceeaşi grafică, aceeaşi denumire, aceleaşi fonturi folosite. Toată lumea ştie că este vorba de fapt de o televiziune în cadrul altei televiziuni. Sigla OTV, a unui post TV care nu mai are licenţă de televiziune, este suprapusă peste cea a unei alte televiziuni (…) Vă prevalaţi de un lucru care înşală publicul. Ceea ce vedea lumea acum doi ani de zile apare acum la România TV. Acelaşi studio, acelaşi decor, acelaşi om. E altcineva? După începerea campaniei electorale, Dan Diaconescu apare ca invitat permanent (…) În emisiunea lui Dan Diaconescu, invitatul Dan Diaconescu dă cuvântul moderatorului. E foarte tare” , i-a spus Valentin Jucan, în şedinţa de miercuri, Roxanei Niculescu, directorul de programe al România TV.

El a mai întrebat ce ar fi dacă un alt candidat la alegerile prezidenţiale ar apărea de dimineaţa până seara, continuu, la o altă televiziune.

Însă Roxana Niculescu a spus că „OTV Live” este o emisiune şi nu o televiziune, iar grafica „OTV Live” nu este aceeaşi cu cea a fostei televiziuni OTV. Ea a mai spus că la România TV apar mai mulţi candidaţi în calitate de invitaţi, nu doar Dan Diaconescu.

Membrul CNA Răsvan Popescu a spus că „nedumerirea” în cazul lui Dan Diaconescu provine din tot istoricul său.

În replică, Roxana Niculescu a spus că „OTV Live” este o emisiune, un brand care s-a consacrat, la fel ca alte branduri. Ea a mai spus că pentru emisiunea „OTV Live” au fost trimise invitaţii de participare şi celorlalţi 13 candidaţi la alegerile prezidenţiale, însă aceştia preferă să meargă la România TV în emisiunile difuzate ziua sau seara şi nu noaptea, după 12.30, când începe „OTV Live”.

În emisiunile de promovare electorală din prima săptămână de la România TV au apărut doar Victor Ponta – 2.674 de secunde şi Dan Diaconescu – 212 secunde.

Roxana Niculescu a spus că România TV se va echilibra, neputându-se realiza acest echilibru doar într-o săptămână de campanie, având în vedere numărul mare de competitori electorali, respectiv 14.

Membrul CNA Valentin Jucan a spus însă că acest caz al lui Dan Diaconescu de la România TV este grav şi că televiziunea a încălcat articolul 68 din Codul audiovizualului, potrivit căruia „radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni de ştiri şi dezbateri prezentate sau moderate de oameni politici care deţin funcţii sau demnităţi publice ori purtători de cuvânt ai instituţiilor publice, precum şi de persoane desemnate public să candideze sau care şi-au anunţat public intenţia de a candida la alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale”.

„Dacă nu luăm o decizie în acest caz şi ne gândim că nu este televiziunea OTV e o emisiune, că nu e pixelul OTV, ci pixelul România TV, nu e Dan Diaconescu, ci sosia lui, vom lăsa să apară situaţii similare şi pe viitor”, a spus Valentin Jucan.

El a mai spus că România TV a încălcat acelaşi articol din Codul audiovizual şi în perioda de precampanie electorală. „Situaţia lui Dan Diaconescu acoperă şi perioada de precampanie. În acea perioadă, dânsul modera o emisiune („OTV Live”, n.r.). În aceeaşi emisiune, el este prezent tot timpul acum, dar nu în calitate de moderator, ci de invitat care dă cuvântul moderatorului. Încălcarea lui este fără precedent. Dan Diaconescu este un personaj colorat, dar, dacă nu luăm o atitudine, alţi radiodifuzori vor putea să facă acelaşi lucru cu nişte candidaţi mai importanţi şi cu încălcări mult mai grave”, a mai spus Jucan.

El a propus aplicarea unei amenzi de 50.000 de lei televiziunii România TV, pentru cazul Dan Diaconescu.

Membrul CNA Lorand Turos a spus însă că subiectul Dan Diaconescu este unul complex. „Şi în precampanie era prezent, era moderatorul emisiunii, or legea interzice acest lucru. Trebuie să îl analizăm într-o singură speţă separată (…) Am remarcat un dezechilibru aproape la fiecare post, Antena 3, B1, România TV, Realitatea TV, în favoarea unuia sau altuia”, a spus Lorand Turos, propunând somarea publică a Antena 3, B1 TV, România TV şi Realitatea TV pentru încălcarea prevederilor privind echilibrul şi echidistanţa din Decizia CNA privind reflectarea campaniei electorale pentru prezidenţiale.

Turos a propus amânarea discutării cazului Dan Diaconescu pentru ca departamentele de specialitate ale CNA să realizeze un raport de monitorizare în acest sens. „Eu nu ştiu de câte ori a apărut Dan Diaconescu ca moderator, după ce şi-a anunţat intenţia”, a spus Lorand Turos, precizând că, în funcţie de aceste aspecte, urmează să se poată stabili cuantumul sancţiunii pe care ar putea să o primească România TV.

Membrul CNA Monica Gubernat a spus că la toate marile televiziuni au fost constatate dezechilibre în prima săptămână de campanie. „Noi nu avem monitorizare inclusiv pe timpi, nu putem lua o decizie nici măcar în cazul România TV. Trebuie să vedem care este diferenţa de timpi (timpii alocaţi candidaţilor, n.r,). La apariţii e echilibrat, dar la timpi cred că e o diferenţă. Timpii trebuie să fie egali şi gratuiţi la toate posturile”, a spus Monica Gubernat. Ea a mai spus că, având în vedere că sunt 14 candidaţi, principiile echităţii şi echilibrului nu pot fi luate în considerare doar în prima săptămână. „Sunt 14 candidaţi. Când să se echilibreze?”, a mai spus Gubernat.

În cazul lui Dan Diaconescu, Monica Gubernat a spus că „există o diferenţă între intenţia de a candida şi acceptarea candidaturii”. Ea a mai spus că, în cazul lui Diaconescu, nu se susţine articolul invocat de Valentin Jucan, respectiv 68 din Codul audiovizualului. „Nu se susţine articolul pentru că nu puteţi demonstra că Dan Diaconescu este moderator în timpul campaniei. Iar în precampanie vorbim despre o intenţie de a candida, nu de candidat”, a mai spus Gubernat.

Pe de altă parte, membrul CNA Christian Mititelu a spus că, în cazul televiziunilor Antena 3, B1 TV, România TV şi Realitatea TV, s-a putut observa „o părtinire grosolană” încă dinaintea începerii campaniei electorale.

El a mai remarcat faptul că există chiar şi „o situaţie neprevăzută” de CNA, aceea în care „candidaţii pot fi comentatori”. „La postul Realitatea TV, doamna candidat Elena Udrea este invitată în calitate de comentator şi comentează evenimentele zilei”, a spus Mititelu.

Membrul CNA Răsvan Popescu a spus că, la fel ca în alte campanii electorale, televiziunile nu se pot echilibra din prima săptămână de campanie. „Sunt 14 candidaţi, nu se pot echilibra într-o săptămână (…) Practica (în CNA, n.r.) a fost ca după prima săptămână să trimitem scrisori de atenţionare (posturilor TV şi radio, n.r.)”, a spus Popescu.

Însă Christian Mititelu a spus că nu este necesară „aceeaşi bunăvoinţă extremă”. „La a câta campanie suntem? (…) Pornim de la această atitudine benevolentă şi această obsesie a cantităţii (…) Când, de fapt, tot tonul emisiunilor, una după alta, la marii protagonişti sunt evident părtinitoare, grosolan părtinitoare. Nu vedem lucrul ăsta?”, a spus Mititelu.

În cele din urmă, CNA a decis să amâne luarea unor decizii în aceste cazuri pentru următoarele şedinţe ale CNA, care ar urma să se desfăşoare joi şi marţi.

 

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.