Filme de Cannes, Berlin si Sundance, la fARAD
Prima editie a festivalului de film documentar fARAD va avea loc între 20 – 21 Decembrie 2014 si va aduce la Arad lungmetraje recent prezentate la festivalurile de la Cannes, Berlin si Sundance, precum si scurtmetraje realizate de regizori arădeni.
Produs de Romanian Film Inițiative | FilmETC, sub patronajul Primăriei Aradului, fARAD a apărut în contextul noii strategii culturale a orașului: este primul eveniment cultural marcant organizat prin nou înființatul Centru Municipal de Cultură în colaborare cu Asociația Arad Capitală Europeană a Culturii 2021. Festivalul va redeschide și porțile proaspăt renovatului Cinema Arta, unul dintre cele mai vechi cinematografe de artă din oraș, unde vor avea loc toate proiecțiile din festival. Intrarea este liberă.
Directorul artistic fARAD, Mona Nicoară, declară: „M-a onorat propunerea Corinei Șuteu de a asigura conducerea artistică a festivalului. Corina Șuteu colaborează cu actorii culturali din Arad și alături de ea am participat la dezvoltarea Making Waves: New Romanian Cinema, festivalul organizat în New York de asociația FilmETC, pe care ea o patronează. De altfel, FilmETC este și producătorul fARAD, unde echipă formată din Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu aduce o experiență îndelungată (festivalul din New York, încheiat săptămâna trecută, se pregătește deja de a zecea ediție) și enorm sprijin creativ și organizațional”.
„O echipă profesionistă și sudată în timp cum este cea care produce festivalul new-yorkez Making Waves, o selecție condensată și atractivă de filme documentare și un context local mai mult decât favorabil dezvoltării ulterioare a acestui eveniment-pilot sunt garanția unui succes asigurat. Sper ca publicul arădean să se conecteze la acest festival cu acelasi entuziasm cu care ne-am implicat si noi în generarea lui într-un timp record”, a spus Mihai Chirilov, membru în board-ul fARAD si director artistic al Festivalului International de Film Transilvania de la Cluj si al Making Waves: New Romanian Cinema din New York.
FARAD-ul este interesat de ‘filme conectate la realitate’: nu doar documentare traditionale, ci si formule cinematografice hibride si experimentale. Întrucât prima editie a fARAD-ului coincide cu aniversarea a 25 de ani de la Revoluție, programul explorează felul în care documentarul se raportează la această idee ? formal, emoțional, local și internațional.
Festivalul va fi deschis cu două filme din preajma Aradului: o comedie recentă, scurtmetrajul Stremt ’89, care recreează experiența Revoluției într-un sat de lângă Aiud, urmată de Timisoara: Decembrie 1989, un documentar de autor al regretatului Ovidiu Bose Paștina, care poartă amprenta emoționantă a primilor ani de după Revoluție. În oglindă, Videogramele unei revolutii, filmul deja clasic al lui Harun Farocki și Andrei Ujică, care pune întrebări profunde despre ce știm, ce vedem, și care sunt limitele imaginilor filmate, va încheia festivalul.
Alte două titluri pun problema revoluției în prezent: Maidan, filmul de anul acesta al celebrului autor ucrainean Sergei Loznitsa, a avut premieră la Festivalul de la Cannes la o lună după ce a încheiat filmările și, deși aparent distant, mustește de patos revoluționar. Bucuresti, unde esti ?, proiectat în prezenta regizorului Vlad Petri, este o comedie uneori caragialescă care se desfășoară în Piața Universității din București pe parcursul complicatului an 2012.
Cel mai inovatoare formal însă sunt două documentare în notă subiectivă: Tzvetanka, în care Youlian Tabakov recreează poetic viata bunicii lui prin trei regimuri diferite, si noul film al lui Corneliu Porumboiu, Al doilea joc, care a prezentat publicului de la Berlinala 2014 un meci de fotbal Steaua-Dinamo din 1988 comentat cu un sfert de secol mai târziu de regizor și de tatăl lui, Adrian Porumboiu, arbitrul meciului ? o meditatie despre timp, sunet si imagine în cinema.
Concerning Violence (Despre violență) recuperează din arhivele televiziunii suedeze ultimele zile ale colonialismului European din Africa anilor ’60 și ’70, puse în context de scrierile lui Franz Fanon interpretate de starul american de hip-hop Lauryn Hill. Filmul a fost prezentat în acest an la Sundance si a luat un premiu la Berlin.
Un eveniment special este programul curatoriat de Calin Man: 11 filme ale colectivului arădean kinema ikon care vor fi proiectate pe ecran mare la Cinema Arta. Aradul are o tradiție inegalabilă în filmul independent și experimental, și este o onoare pentru fARAD să prezinte artiști care în anii ’70 și ’80 au avut curajul să facă cinema independent de sistemul de productie controlat de stat.
Tot din Arad sunt și tinerii documentariști invitați la Librăria Scienta duminică, 21 Decembrie, la ora 11, pentru a discuta dezvoltarea și viitorul festivalului.
Pe lângă reprezentanții mai vechii generații de autori arădeni ? George Săbău, Alexandru Pecican, Valentin Constantin, Iosif Stroia, Ioan Galea și Viorel Simulov ? și celei mai noi ? Norbert Fodor, Mimi Sălăjan, Anda Ionescu, Oana Tarce, Mihnea Rareș Hantiu și Marius M. Bodgan ? vor fi prezenti la fARAD regizorii Vlad Petri (Bucuresti, unde esti ?) si Anda Puscas si Dragos Dulea (Stremt ’89).
Mona Nicoară a studiat la Universitatea București și la Universitatea Columbia din New York, iar în 1997 a început să lucreze în film ca producător asociat al filmului Children Underground, distins cu Premiul Special al Juriului la Sundance și nominalizat la Oscar în 2002. Mona Nicoară a regizat și produs multipremiatul documentar Our School (Scoala Noastră), care a avut premiera la Tribeca în 2011 și a fost prezentat în peste 60 de festivaluri din întreaga lume. Mona Nicoară este membru al boardului de onoare al festivalului Making Waves: New Romanian Cinema, contribuie la programarea festivalului One World România și a făcut parte din jurii internationale la Astra Sibiu, TIFF, International Documentary Association Awards si Movies that Matter.