Bach By Night
Concertul care va închide cea de-a X-a ediție a Festivalului de Muzică Veche București (28 noiembrie 2015) vine drept ofrandă. Nu una oarecare, ci „Ofranda Muzicală” a lui Johann Sebastian Bach , în interpretarea ansamblului baroc „Il Gardellino”.
„Ofranda Muzicală” are ca punct de plecare invitația pe care Frederick al II-lea al Prusiei i-a adresat-o lui Johann Sebastian Bach de a face o vizită la curtea sa. Carl Philipp Emanuel Bach era clavecinistul Curții, iar invitația adresată tatălui se referea în principal la a concerta pe orga din Potsdam. Memorabila întâlnire a „faimosului capelmaistru Bach din Leipzig” cu Frederick al II-lea a avut loc pe 7 (8) mai 1747 și a fost marcantă pentru întreaga creație muzicală europeană.
Cu această ocazie, Frederick i-a „oferit” lui Bach o temă muzicală, „deosebit de frumoasă”, după cum Bach însuși spunea, pe care compozitorul și-a luat angajamentul să o „transforme” într-o fugă. Thema Regium, așa cum a denumit-o Bach, a devenit în prezența regelui un ricercar la trei voci pe care Bach l-a improvizat, se pare, imediat. Atunci când Frederick i-a cerut lui Bach să improvizeze un ricercar la şase voci, Bach i-a răspuns că are nevoie de puţin timp pentru a studia posibilităţile temei.
Până la reîntoarcerea sa la Leipzig, pornind de la Thema Regium, Bach a compus: un ricercar la trei voci, un ricercar la șase voci, o sonată în patru părți pentru flaut traversier, vioară barocă și continuo și canoane diverse între care se regăsește și „Fuga Canonica in Epidiapente”. Lucrarea a fost definitivată în luna iulie a anului 1747 și a apărut pentru prima dată tipărită la finalul lunii septembrie a aceluiași an, la Leipzig.
În program:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)
Sonata în sol major, BWV 1038, pentru flaut traversier, vioară şi basso continuo
Sonata în sol major, BWV 1039 pentru flaut traversier, viola da gamba şi basso continuo
Pauză
Ofranda Muzicală:
Ricercar a 3
Canon perpetuus super thema regium
Canon a 2 cancrizans
Canon a 2 in unisono
Canon a 2 per Motum contrarium
Canon a 2 per Augmentationem, contrario motu
Canon a 2 per Tonos
Fuga canonica in Epidiapente
Canon a 2 – clavecin solo
Canon a 4
Trio Sonata:
Largo – Allegro – Andante – Allegro
Interpretează:
Ansamblul de muzică veche Il Gardellino:
Jan de Winne – flaut traversier
Christophe Robert – vioară barocă
Ronan Kernoa – viola da gamba
Ketil Haugsand – clavecin
Il Gardellino
Fondat în anul 1988, ansamblul baroc Il Gardellino poartă numele concertului (R 90) omonim compus de Antonio Vivaldi. Nucleul ansamblului este format de Marcel Ponseele (oboi), Jan de Winne (flauto traverso), Shalev Ad-El (clavecin), Ryo Terakado (vioară), Mika Akiha (violă), Hervé Douchy (violoncel). Ansamblul colaborează de asemenea cu muzicieni renumiţi cum ar fi François Fernandez (vioară, violă) sau Vittorio Ghielmi (viola da gamba).
Muzicieni de înaltă ţinută, majoritatea membrilor ansamblului Il Gardellino sunt fondatori sau conducători muzicali ai unor prestigioase formaţii de muzică veche, printre acestea numărându-se Amsterdam Baroque Orchestra, La Petite Bande, L’Orchestre des Champs-Elysées sau Collegium Vocale. Având o bogată experienţă în domeniul interpretării pe instrumente de epocă şi deţinând secretele rafinamentelor stilistice ale acestei muzici, ei reuşesc redarea aproape de perfecţiune a încântătoarelor sonorităţi baroce.
Prin abordarea în paralel a lucrărilor aparţinând lui Johann Sebastian Bach şi a celor ale contemporanilor săi, membrii formaţiei Il Gardellino urmăresc atât ilustrarea personalităţii celui pe care şi l-au ales drept ‚mentor spiritual’ cât şi abordarea unor lucrări prezente destul de rar în cadrul repertoriilor de muzică barocă. Colaborarea cu interpreţi din mediul muzical contemporan sau aparţinând altor domenii – literatură, filozofie, cinematografie, film documentar – au susţinut şi dezvoltat de-a lungul timpului interesul lor pentru interferenţa muzicii cu celelalte modalităţi de exprimare artistică.
Având deja numeroase realizări în cadrul unor proiecte muzicale susţinute în compania unor muzicieni de jazz, ansamblul Il Gardellino are pentru viitor proiecte legate de abordarea unor repertorii ce se vor înscrie într-o linie mai tradiţională, repertorii ce vor include muzică vocală sacră sau muzică de operă. Fiind deja prezenţi şi în mod deosebit apreciaţi în cadrul unor evenimente de înaltă ţinută artistică desfăşurate în Europa, membrii ansamblului Il Gardellino se bucură de o reală apreciere în Statele Unite, Israel, America de Sud şi Japonia. Il Gardellino a colaborat şi colaborează în continuare cu renumite case de discuri cum ar fi: Accent, Klara şi Passacaille.