Greșeli de procedură la Ministerul Culturii și Identității Naționale privind finanțarea BIDFF!
Asociația Tangaj Dance, organizatoare a Bucharest International Dance Film Festival, trage un semnal de alarmă privind modul de funcționare a Ministerului Culturii și Identității Naționale, care a comis mai multe greșeli de procedură privind finanțarea obținută de BIDFF și asumată de Consiliului Interministerial pentru Centenar, și anunță că a hotărât să facă demersuri în instanță.
În urma apelului de proiecte organizat de Ministerul Culturii și Identității Naționale (MCIN) anul acesta pentru celebrarea Centenarului, BIDFF a obținut finanțare pentru cea de-a patra ediție cu tema „[re]tracing”, desfășurată în perioada 6 – 9 septembrie.
Din cauza unor greșeli de procedură și a unei lipse de comunicare între mai multe departamente din cadrul MCIN, asociația organizatoare riscă să rămână cu o datorie de aproximativ 20.000 de euro, sumă aprobată și asumată public în cadrul Consiliului Interministerial pentru Centenar, din care au făcut parte Viorica Dăncilă (prim-ministrul României – în calitate de președinte al Consiliului) și George Ivașcu (actualul ministru al Culturii și Identității Naționale – în calitate de vicepreședinte al Consiliului).
Șirul de întâmplări prin care cele două fondatoare ale festivalului – coregrafa Simona Deaconescu și producătoarea Anamaria Antoci – au fost obligate să treacă arată care este modul real de funcționare al MCIN în prezent: lipsa totală de organizare, neasumarea unor informații comunicate public, furnizarea de date incorecte și îndemnul la fals în declarații.
În urma reuniunii Consiliului Interministerial pentru Centenar, proiectul „[re]tracing – Bucharest International Dance Film Festival” a fost inclus în lista de proiecte admise spre finanțare, publicată pe site-ul MCIN pe 29 august 2018, unde proiectul s-a regăsit la poziția 21, cu 81 de puncte și cu bugetul de 94.964 lei.
Tot pe 29 august, asociația a primit prin corespondență electronică, informația oficială că proiectul este admis spre finanțare și draftul de contract de finanțare, primind invitația de a veni în cel mai scurt timp posibil la sediul MCIN în vederea semnării acestuia. Pe 30 august, Anamaria Antoci (managerul festivalului) a răspuns la această corespondență trimițând contractul primit, completat cu toate informațiile solicitate, urmând ca pe 31 august să se prezinte la sediul MCIN pentru semnarea lui. După semnare, organizatoarele au fost informate că, începând cu data de 31 august, este posibilă angajarea cheltuielilor pe proiect.
Pe 7 septembrie (a doua zi de festival), Simona Deaconescu a primit un telefon prin care i se comunica să revină la MCIN în aceeași zi cu o cerere scrisă, prin care se decalează activitățile proiectului după data de 16 septembrie. Simona Deaconescu a refuzat să facă această solicitare, având în vedere că presupunea în fapt o declarație falsă, activitățile festivalului fiind deja în derulare.
În haosul biroului Departamentului Identitate Națională, unde se modificau bugete cu pixul și beneficiarii așteptau cu orele, a avut loc o discuție aproape suprarealistă, în care cele două fondatoare au fost puse în fața unei alegeri: ori semnează hârtia prin care afirmă că proiectul se decalează, ori nu se semnează contractul și nu primesc banii. Acestea au ales varianta a doua, asumându-și că urmează o perioadă grea de discuții cu MCIN, știind foarte clar că nu pot face declarații false sau să speculeze jumătăți de adevăruri. Sperând la o soluționare amiabilă a situației și având un dosar consistent de dovezi, organizatoarele au încercat să poarte discuții constructive cu Departamentele Identitate Națională și Economic. Însă au aflat că numărul de contract din 31 august nu mai este valabil, urmând să se semneze contractul cu alt număr, care trebuie datat după 15 sau 16 septembrie.
Pe 10 septembrie, Anamaria Antoci și Simona Deaconescu au revenit la MCIN și au avut o întâlnire cu un reprezentant al Departamentului Economic, în cadrul căreia le-a fost comunicat că, într-adevăr, a fost făcută o greșeală, cheltuielile fiind eligibile doar după ultima semnătură pusă pe contractul de finanțare, respectiv semnătura ministrului și că, din păcate, nu se mai poate face nimic pentru proiect, fiind îndemnate să găsească ele o soluție la rezolvarea acestei crize.
Asociația a depus o scrisoare adresată Guvernului României, Ministerului Culturii și Identității Naționale și Comitetul Interministerial pentru Centenar, dar nu a primit niciun răspuns până în prezent. Ca un ultim efort de soluționare a situației, Departamentul Identitate Națională a facilitat o întâlnire între organizatorii festivalului și Departamentul Juridic al MCIN. Întâlnirea a fost anulată chiar în momentul în care trebuia să aibă loc, pe motiv că șefa departamentului avea o urgență la Înalta Curte, cu toate că ea se afla în birou la ora stabilită de comun acord.
După aproape o lună de la încheierea festivalului, singurul răspuns primit de la MCIN a fost că, din cauza refuzului de a decala proiectul și a solicitării depuse, dosarul este „în așteptare”.
Situația reală este că Asociația Tangaj Dance a aplicat, ca în fiecare an, la un apel de proiecte în vederea finanțării BIDFF, proiectul a fost evaluat, declarat câștigător și, ulterior, inclus pe lista finală aprobată în Comitetul Interministerial pentru Centenar publicată pe site-ul MCIN. Asociația a fost informată că angajarea cheltuielilor se poate face de la data înregistrării contractului (31 august 2018), respectiv data semnării contractului de către beneficiarul finanțării. Cu toate că echipa de organizare și-a respectat toate obligațiile cu strictețe și responsabilitate, comunicând constant cu Departamentul Identitate Națională, în a doua zi de festival a aflat că, din motive interne ale Ministerului Culturii și Identității Naționale, organizatorii festivalului se află în imposibilitatea decontării cheltuielilor angajate în valoare de 94.964 lei.
Această conjunctură demonstrează, încă o dată, situația critică în care se află comunitatea artistică independentă din România, forțată să își desfășoare activitatea în condiții care sfidează limitele demnității și legalității. Epuizând deja toate modalitățile prin care se poate soluționa amiabil această problemă, Asociația Tangaj Dance a hotărât să facă demersuri în instanță.
Bucharest International Dance Film Festival (BIDFF) este unul dintre cele mai dinamice și în ascensiune festivaluri de film de dans din sud-estul Europei. Din 2015 și până în prezent, BIDFF a adunat peste 3.000 de spectatori în săli de cinema, galerii de artă, muzee și spații dedicate dansului. Programul festivalului a devenit unul complex, aducând împreună artiști naționali și internaționali de renume și creatori tineri. Organizatorii și-au propus și au reușit să introducă în oferta culturală din România un nou gen de manifestare artistică, având o abordare deschisă către public și industria creativă din România. Dacă în 2015 filmul de dans era o necunoscută, BIDFF a reușit să îl promoveze, astfel încât în ultimii doi ani festivalul a organizat competiții dedicate artiștilor români.
BIDFF este organizat de Asociația Tangaj Dance, recunoscută pentru proiectele interdisciplinare implementate cu succes, care se bucură anual de sprijinul unor parteneri importanți și de susținerea financiară a unor instituții dedicate culturii. Festivalul este fondat de coregrafa Simona Deaconescu, premiată de Centrul Național al Dansului în 2016 pentru contribuția adusă dansului contemporan românesc, și Anamaria Antoci, producătoare de film, peliculele produse de ea fiind selectate și premiate la unele dintre cele mai importante festivaluri din lume. Cele două fondatoare și-au propus ca, pe lângă propriile proiecte artistice, să contribuie la dezvoltarea industriei de film și dans din România prin organizarea acestui festival. Astfel, BIDFF s-a dezvoltat treptat, coagulând o echipă de proiect profesionistă.