Critica de arte performative, sărbătorită la Premiile CNDB 2018
Centrul Național al Dansului București (CNDB) a recunoscut contribuțiile esențiale la crearea contextului critic din dansul contemporan românesc aduse de Mihaela Michailov, Cristina Modreanu, Iulia Popovici, Oana Stoica și Gina Șerbănescu, în cadrul galei Premiilor CNDB. Decernarea a avut loc la Sala Elvire Popescu a Institutului Francez din Bucureşti şi a fost prezentată de coregraful și performerul Paul Dunca. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Institutul Francez din București.
Cele cinci autoare, curatoare, dramaturge și critici de arte performative reprezintă excelența în dansul contemporan și au primit – în mod non-ierarhic, ca de obicei – recunoașterea firească a singurei instituții din Europa de Est dedicate dezvoltării acestei forme de artă.
De asemenea, tânărul coregraf Cosmin Vasile, care și-a finalizat spectacolul de debut în cadrul programului RAP 2018 (rezidențe, ateliere, public), a primit din partea Institutului Francez din București un premiu special: o bursă de studii profesionale la L’Atelier de Paris – CDCN cu Dominique Mercy și Malou Airaudo.
Promoția 2018: nume de referință în critica din România
Prezență reflexivă și pedagogică, Mihaela Michailov a oferit inspirație proiectelor formative ale CNDB, a contribuit la modelarea și orientarea tinerilor coregrafi și artiști din domeniul artelor performative, susținând prin expertiza sa una dintre cele mai importante direcții ale CNDB: atenția pentru continuitatea formării artiștilor dincolo de șotronul convențional al școlii.
„La noi, e încă totul de făcut!”, spune Cristina Modreanu, scrijelind parcă fatidic în memoria colectivă, intuind starea de permanent șantier a culturii române și, în special, a dansului contemporan și a artelor performative. CNDB i-a oferit, prin acest premiu, un semn de recunoaștere „femina faber”, parafrazând celebrul dicton și sărbătorind destoinicia de gen.
Curator și acompaniator al mai multor evenimente reprezentative pentru CNDB (Romanian Dance Showcase din 2014, Bienala Regională de Coregrafie din 2016, „Too Soon Too Late. Performative dialogue” de la Bruxelles din 2018), Iulia Popovici
a fost mereu aproape de dansul contemporan și performance, susținând scena românească continuu prin articole, gândire critică și teoretică. Cunoscută pentru cuvântul apăsat și tastele ascuțite, Iulia este o luptătoare încă neobosită și este singura persoană care le traduce independenților, într-un limbaj prietenos, propria relație cu câștigurile personale și dările la stat.
Oana Stoica e o sufragetă a artelor performative românești, cu abordări discrete străbătute însă de accentele acide ale unei critici constructive și generoase, care au încurajat CNDB să țină sus pânzele misiunii sale, spre azimutul tendințelor din domeniul dansului contemporan românesc și internațional.
Funcţia criticului i-a devenit clară Ginei Șerbănescu prin „intermediul artiştilor, nu prin intermediul criticilor”. De-a lungul timpului, ea a însoțit prin cărțile și cronicile sale fenomenul dansului actual, dintr-o perspectivă poetică și filozofică. Pe lângă activitatea dramaturgică, este autoarea monografiei „Trixy Checais – Cartografia zborului”, rezultatul unui efort crucial de recuperare a istoriei dansului românesc.
Reamintim că, în cadrul Galei Premiilor CNDB 2018, Institutul Francez din România a lansat „FranceDanse Orient-Express 2017”, o lucrare-mărturie despre unul dintre cele mai importante programe franceze de dans contemporan derulate vreodată în Europa Centrală şi de Est, program în care România a jucat un rol de prim rang. Contribuţii ale tuturor laureatelor Premiilor CNDB 2018 pot fi citite şi în acest volum, coordonat de criticul de arte performative Oana Cristea-Grigorescu şi de jurnalistul Andrei Popov.