Sebastian Gheorghiu, co-fondator al Academiei și Festivalului ICon Arts, face bilanțul celei de-a XVII-a ediții!

0

Ediția a XVII-a a Festivalului ICon Arts Transilvania a oferit publicului un regal de trei săptămâni de muzică clasică și jazz, arte contemporane, premiere artistice și happening-uri itinerante în compania artelor, meșteșugurilor și tradițiilor locale.

ICon Arts, unul dintre cele mai longevive festivaluri dedicate artelor contemporane din România, a avut loc în acest an în perioada 22 iulie – 10 august la adăpostul bisericilor fortificate din Sudul Transilvaniei, în saloanele conacelor istorice și în grădinile cetăților din 12 localități de poveste: Alma Vii, Biertan, Criț, Dealu Frumos, Mălăncrav, Mediaș, Meșendorf, Râșnov, Richiș, Sibiu, Sighișoara și Viscri, unde aproape în fiecare zi un loc aparte a găzduit un eveniment special.

Inspirație. Creație. Expresivitate. Revelație. Începând cu acest an, evenimentele de la ICon Arts au avut loc sub semnul celor patru tematici care vorbesc despre valori ale Festivalului ce s-au creat firesc în cele 17 ediții organizate până în prezent. Publicul, format din turiști, comunități locale, artistice și internaționale, au avut prilejul să se bucure de concerte de muzică clasică și jazz în aer liber sau în incintele fortificate, dar și pe scenele consacrate din Sibiu precum Sala Thalia și Sala Festivă a Bibliotecii ASTRA.

Înapoi în satele istorice, muzica și artele s-au împlenit la Șezători postmoderne, după audiția unor concerte de operă în biserici vechi de 700 de ani, concerte în primă audițe absolută sau recitaluri de percuție. Muzica de jazz a putut fi descoperită și altfel în rezonanță cu dansul contemporan, iar publicul a avut parte de multe alte experiențe de excepție ce stau să se împlinească, de există curiozitatea de a le descoperi.

La finalul acestui festival, cotidianul online Cronica Romana a publicat un interviu cu Sebastian Gheorghiu, co-fondator al Academiei și Festivalului ICon Arts (2003).

Sebastian Gheorghiu activează ca manager cultural începând din 2001 și este impresar artistic atestat de Ministerul Culturii începând din anul 2002. Este Licențiat în muzică (UNMB – 2002), Master în Management Cultural (SNSPA – 2004) și Expert evaluator de proiect (Ministerul Culturii, Centrul de Pregătire Profesională în Cultură – 2013).

Este fondatorul Agenției de Management Artistic Exces Music (2001) și co-fondator al Academiei și Festivalului ICon Arts (2003), iar în decursul celor peste 17 ani de activitate s-a impus atât ca inițiator al unora dintre cele mai de impact proiecte culturale românești recunoscute în plan internațional, cât și în calitate de producător de evenimente corporate.

Din 2001 și până în prezent, a coordonat finanțarea și implementarea a sute de proiecte ce au generat oportunități de dezvoltare profesională pentru generații de tineri muzicieni, cât și pentru mii de persoane care au beneficiat de o ofertă culturală de calitate.

A inițiat și a sprijinit proiecte inovative, unde noile tehnologii accesibilizează și îmbogățesc experiența consumatorilor de cultură (partener de dezvoltare pentru aplicația AR ”Dragonfly” – prima utilizare în România a acestei tehnologii într-un concert de muzică cultă, în 2012; partener de dezvoltare a aplicației AR la tabloul ”Buchet cu flori” a lui Jan Brueghel cel Bătrân, în cadrul proiectului ”ARTtouch” organizat de MNAR și finanțat de Fundația Orange în 2014; director de proiect al ”Stagiunii de colecție” la Biblioteca Națională a României – serie de lecturi sonore a unor partituri rare, transmisă prin live streaming pe enjoytv.ro și arhivată pe canalul de youtube Enjoytv România, eveniment organizat de UCIMR și cofinanțat de AFCN în 2015), este în permanență preocupat de înlesnirea comunicării între artele performative și categorii cât mai diverse de audiențe, de educarea publicului tânăr și de promovarea spațiilor de patrimoniu prin intermediul muzicii și al celorlalte arte.

A inițiat și a finanțat producția de CD-uri dedicate muzicii noi (albumele ”Tineri compozitori în dialog” cu Ansamblul Profil dirijat de Tiberiu Soare – în 2005; Aperto 20 – în 2010), instrumentelor muzicale de patrimoniu (seria de albume ”Orgi istorice din Transilvania – Cisnădie” – în 2012 și ”Orgi istorice din România – Castelul Peleș” – în 2014) și promovării tinerilor interpreți români (albumul ”Tales of Duo Cello Jaya” – în 2016).

Din 2015 este producător de conținut cultural pentru televiziunea online Enjoytv România și a lansat, din acest rol, două concepte originale de show cultural: seria de conferințe-spectacol cu intermedii artistice live Round Table România (Round Table București, Round Table Tg Mureș și Round Table Sibiu) și emisiunea-concert Arts District (Arts District is here, Arts District – sezonul 2 și Arts District 100).

Este membru în juriul unor concursuri naționale și internaționale, precum competiția ”Romania” la Tokyo, edițiile 12, 13 și 14, eveniment organizat de Romanian Music Society in Japan; ”Drumul spre celebritate” – emisiune-concurs organizată de Societatea Română de Radiodifuziune – Postul Radio România Cultural și Centrul Cultural Palatele Brâncovenești – Mogoșoaia (2010 – 2013, 2015-2018) și concursul internațional de interpretare și compoziție ICon Arts (2003-2009), precum și expert evaluator în sesiuni de selecție organizate de ICR (2007), AFCN (2013, 2014, 2015) și Unitatea de Management a Proiectului – Ministerul Culturii, în cadrul Fondurilor pentru Diversitate/programul PA 17/RO 13 (2014).

Din 2009, Sebastian Gheorghiu este și organizator de proiecte culturale în cadrul UCIMR (www.ucimr.ro).

 

Domnule Sebastian Gheorghiu, cea de-a XVII-a ediție a Festivalului Icon Arts a ajuns la final. Cum caracterizați această nouă ediție?

A fost, indiscutabil, o reușită, inclusiv prin prisma faptului că mulți tineri din România și toate colțurile lumii au fost prezenți. Pe lângă punctul principal al evenimentului, acela de a studia și de a pătrunde în tainele artei contemporane, aceștia au avut ocazia să viziteze și locuri minunate din această țară, veritabile bijuterii de patrimoniu, care, de cele mai multe ori, sunt ascunse și pentru români. Să ajungi în satele minunate din colinele Transilvaniei este, cu adevărat, un privilegiu.

Faceți un scurt bilanț al acestei ediții a Festivalului Icon Arts și vorbiți-ne despre plusurile acesteia față de precedentele…

Plusuri: din ce în ce mai mult public la toate evenimentele din mediul rural. De asemenea, observăm o participare din ce în ce mai mare la nivel internațional și am ajuns la 18 concerte și 120 de participanți direcți și invitați derulate în trei săptămâni de evenimente. Sunt rezultate, indiferent de munca depusă, care ne fac să continuăm și să avem energii pentru a merge mai departe.

De unde a apărut, domnule Sebastian Gheorghiu, această idee generoasă în urma căreia s-a ajuns, după 17 ediții, aici?

Totul a plecat de la o experiență personală, care a avut loc în 1998, când în calitate de student am participat la curs de artă contemporană în Germania iar efortul de a ajunge, acolo, în acele vremuri a fost, oarecum, inuman: vize, bani de transport etc. Înaceste condiții, în 2002, ne-am gândit să încercăm realizarea unui astfel de masterclass în România, luând în calcul faptul că este mai convenabil să invităm în România, profesori de top din străinătate și să bucurăm mai mulți tineri din România. Am considerat că este mai dificil să duci un tânăr la asemenea cursuri în străinătate decât să aduci profesori la noi. De aici a plecat această serie de evenimente fericite și dacă astăzi facem un scurt bilanț vedem că am ajuns la 12 secții care nu înseamnă numai muzică, dar și dans, teatru, fotografie. Cred că este singurul eveniment din Europa de Est care acoperă, sub aceeași umbrelă, toate artele contemporane.

Estimativ, câți absolvenți ați avut de-a lungul anilor, și care este feedback-ul acestora?

Am pornit în prima ediție cu un număr de 27 și am ajuns astăzi la un număr de peste 120, aproape o treime dintre aceștia fiind din străinătate. În fiecare an încercăm să aducem o secție în plus, să aducem o participare cât mai mare din străinătate pentru că este foarte important nu numai să înveți, să acumulezi, dar să îți faci prieteni, relații, pentru că până la urmă artistul este o fire extrem de sociabilă.

Icon Arts reprezintă, până la urmă, un festival de amploare și anvergură și datorită staff-ului extrem de implicat care a stat, cum se spune, la „clădirea acestuia”. Cu toate acestea partea financiară reprezintă, sunt convins, o uriașă provocare… Ce nemulțumiri aveți privind aspectul financiar?

Bineînțeles că fără bani oricâtă muncă și entuziasm ai depune lipsurile vor fi inerente. Așa că și noi ne lovim de aceste bariere financiare pentru că, după cum știm, interesul de a investi în educație este minim, iar pe de altă parte, noi care susținem și promovăm arta contemporană suntem o nișă, din păcate, de multe ori neglijată inclusiv în mediul academic. Cu toate acestea, am bucuria că am ajuns la a XVII-a ediție și avem tot mai mulți prieteni.

Ce va aduce a XVIII-a ediție a Festivalul Icon Arts? Ce vă propuneți în acest sens?

Deja lucrăm intensiv la organizarea acestei noi ediții. Cu siguranță vom avea secții noi, vom aduce contrabasul ca instrument de studiu. Vom avea, din nou, invitați din străinătate precum Orchestra de tineret din SUA care face parte din Universitatea Cascade. Vom avea, de asemenea, ca invitați Orchestra de tineret din Sheffield, Marea Britanie.Ne vom bucura, sunt convins, o participare din ce în ce mai consistentă din străinătate.

Să înțelegem, domnule Sebastian Gheorghiu, că Festivalul Icon Arts va crește atât din punct de vedere cantitativ cât și calitativ?

Unul dintre dezideratele noastre este să creștem, cu fiecare ediție, calitatea, indiferent de resursele pe care le-am avut pentru că au fost ani în care, financiar, am dus-o, cum se spune, mai rău decât în acest an. De aceea, eu privesc cu optimism și încerc să ne descurcăm cât mai bine cu resursele pe care le avem. Din fericire, avem foarte mulți prieteni, există o luptă a societății  civile pentru că avem foarte multe asociații care pun umărul la realizarea și reușita acestui festival.

Este, până la urmă, cea mai mare satisfacție să vezi zâmbetul artiștilor, dar și al publicului, la sfârșitul fiecărui eveniment și eu am avut privilegiul de a asista la 18 asemenea momente. Mai mult, este o mare bucurie să auzi aplauzele sincere ale celor prezenți în sălile de spectacol.

Domnule Sebastian Gheorghiu vă mulțumesc pentru amabilitate și vă felicit pentru tot ceea ce ați realizat.

Și eu vă mulțumesc.

Un interviu realizat de Iulian Badea

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.