Noutăți de toamnă la TNB

La început de septembrie, Teatrul Național ”I.L. Caragiale” a deschis, la sediu, o nouă stagiune teatrală după ce, precedenta stagiune – 2023-2024 – care a marcat și aniversarea a 50 de ani de când instituția își desfășoară activitatea în actuala clădire, s-a dovedit a fi una remarcabilă: în cele 10 luni de activitate (septembrie 2023-iunie 2024) au văzut lumina rampei pe scenele TNB 10 premiere, confirmând faptul că prima scenă a țării se află într-unul din cele mai efervescente momente ale sale. În toată această perioadă, gradul de ocupare a sălilor a depășit procentul de 80%, majoritatea spectacolelor din repertoriu fiind sold-out încă din primele momente ale punerii în vânzare a biletelor.

Debutul noii stagiuni a fost marcat de prezența de mare impact a Teatrului Național ”I.L. Caragiale” la cea de a IX-a ediție a Reuniunii Teatrelor Naționale Românești de pe ambele maluri ale Prutului, de la Chișinău, cu trei spectacole reprezentative din repertoriul curent al TNB, care au fost aplaudate la scenă deschisă de publicul entuziast din capitala Republicii Moldova: Regele moare, Gertrude și La câțiva oameni distanță de tine.

Spectacolul TNB Evadarea tăcută, regizat și interpretat de actrița Oana Pellea, s-a bucurat de un binemeritat succes de prestigiu cu ocazia celor două reprezentații speciale susținute în septembrie la Théâtre des Capucins din Luxemburg.

În 4 octombrie a avut loc prima premieră a noii stagiuni: spectacolul – document Procesul lui Eichmann de Motti Lerner, regizat de actorul Mihai Călin (debut regizoral!) și prezentat în premieră mondială la Sala Atelier a TNB.  „Procesul lui Eichmann este o piesă despre un eveniment care a avut loc în Israel în 1961. Dar scopul piesei nu este acela de a reconstitui evenimentul ca pe o lecție de istorie. Are cu totul alte scopuri, mai importante: unul moral, unul educațional și unul social. (…) Această piesă este o declarație morală care, în vremurile de azi, este extrem de necesară pentru întreaga lume”- astfel definește dramaturgul Motti Lerner mesajul piesei sale. Necesară lecție de istorie, dar și apel la trezirea conștiințelor pentru a împiedica o nefastă repetare a ei, piesa Procesul lui Eichmann, transpusă scenic cu o intensă participare emoțională de o excelentă echipă de actori, se adresează deopotrivă spectatorilor adulți și adolescenților, elevilor de liceu și profesorilor lor. Nu întâmplător spectacolul Teatrului Național cu Procesul lui Eichmann a fost realizat în cadrul Programului tnb.edu – program derulat din convingerea că Teatrul, prin excelență o artă a întâlnirii, poate completa și acoperi o latură importantă în procesul educativ, cea emoțional-cognitivă și a experienței directe.

Care sunt, însă, cele mai recente noutăți ale stagiunii în curs?

Revenirea, după 32 de ani, a regizorului Andrei Șerban, la Teatrul Național, pentru a monta, pe scena Sălii Studio, piesa Mary Stuart de Robert Icke „… nu este doar o premieră, ci un eveniment cultural de mare amploare. Spectacolul Mary Stuart vine cu promisiunea unei explorări intense a marilor conflicte istorice și personale, sub bagheta unui regizor care și-a lăsat amprenta asupra teatrului mondial. Acesta este un moment important pentru teatrul românesc, marcând revenirea unui maestru care continuă să fascineze și să provoace noi generații de spectatori”- afirmă jurnalistul Radu Caranfil (Puterea, 20 sept. 2024). Iar Andrei Șerban, declară în interviul acordat recent lui Horia Ghibuțiu (revista New Money, 11 oct.2024): „Revin după 30 de ani la Național cu un proiect extrem de ambițios – Mary Stuart, o adaptare actuală după faimoasa piesă istorică a lui Schiller. E drama a două femei puternice, Mary și Elizabeth – două regine, a Scoției, și, respectiv, a Angliei. Ambele ajung la o confruntare cu cele mai extreme consecințe ale puterii. Mary e prizonieră, deoarece a complotat să obțină coroana Angliei, iar Elizabeth, deși e pe tron, se simte, la rândul ei, captivă, dependentă de voința mulțimii, de manipulările politicienilor corupți sau prizoniera propriilor ambiții de putere. Concluzia: „Coroana regală e o celulă de închisoare cu bijuterii”. O piesă despre situația acestor femei, fascinate una de cealaltă, prinse într-o rețea complexă de atracție, rivalitate și gelozie. O națiune divizată, când istoria își pierde sensul și totul pare condus de șansă, un adevăr al tuturor timpurilor, cât și al momentului pe care îl trăim în prezent.

Șerban a fost întotdeauna atras de reinterpretările contemporane ale marilor texte clasice, iar colaborarea cu Robert Icke, unul dintre cei mai talentați regizori britanici ai generației sale, reprezintă o întâlnire de vârf între două viziuni teatrale diferite. Mary Stuart în regia lui Robert Icke a avut premiera la Almeida Theatre din Londra în 2016, iar combinația de scenografie modernă, limbaj accesibil și teme atemporale a contribuit la succesul critic al piesei.

Iată și echipa de actori și realizatori ai acestei viitoare premiere a Naționalului: Raluca Aprodu, Nicoleta Lefter, Ofelia Popii, Florin Aioane, Claudiu Bleonț, Marius Bodochi, Mihai Călin, Mihai Calotă, Florin Călbăjos, Tudor Cucu Dumitrescu, Conrad Mericoffer, Ştefan Mihai, Ciprian Nicula, Emilian Oprea.

Regia: Andrei Şerban; Regizor asociat: Dana Dima; Decorul: Helmut Stürmer; Costumele: Corina Grămoșteanu; Muzica: Alexei Ţurcan; Video: Andrei Cozlac; Lighting design: Cristi Niculescu.

Premiera românească a acestei piese va avea loc în zilele de 12 și 13 decembrie 2024, fiind precedată – așa cum ne-a obișnuit deja Andrei Șerban – de o serie de ”avanpremiere”.

Regizorul  Felix Alexa este deja un obișnuit al scenelor Naționalului, unde îl vom regăsi și în această stagiune cu o montare a piesei într-un act, În largul mării, a dramaturgului polonez Sławomir Mroźek. Textul a fost scris în anii 1960, când cenzura era instaurată în Polonia, autorul fiind obligat să găsească diverse căi ocolite prin care să își poată exprima convingerile împotriva regimului sovietic. Această comedie neagră urmărește aventura a trei naufragiați care încearcă să găsească o modalitate democratică de a decide care din cei trei va fi sacrificat pentru ca ceilalți doi să supraviețuiască… Dilema etică e susținută de argumente din ce în ce mai neobișnuite, până când intervenția unui poștaș în trecere și a unui bătrân slujitor duc piesa într-o exagerare amuzant-suprarealistă, cu un deznodământ neașteptat. În rolul celor 5 personaje masculine, regizorul Felix Alexa (care semnează și ilustrația muzicală și lighting design) i-a distribuit pe actorii Șerban Pavlu, Emilian Mârnea, Andrei Finți, Eduard Cîrlan și pe ….Victoria Dicu. Decoruri: Ștefan Caragiu. Costume: Liliana Cenean.

O altă prezență regizorală așteptată este cea a tânărului artist Botond Nagy care a montat pentru prima oară pe o scenă a Naționalului bucureștean în martie 2023, spectacolul Cuvântul progres rostit de mama suna teribil de fals de Matei Vișniec.  Botond Nagy începe în luna noiembrie repetițiile unui text extrem de provocator – Prorocul Ilie, al unui alt dramaturg polonez contemporan, Tadeusz Slobodzianek  (născut în 1955, Slobodzianek este totodată regizor, critic teatral, pedagog și director al Teatrului Dramatic din Varșovia, autor, printre altele, și al foarte cunoscutei piese Clasa noastră, jucată de câteva teatre din România). Premiera este estimată pentru luna februarie 2025.

În decembrie vor începe repetițiile la Secundar, un nou spectacol de autor al Alexandrei Badea, dramaturg și regizoare a propriului text.

„Întâlnirea cu trupa TNB în timpul repetițiilor de la „Exil” și comunicarea pe care am avut-o cu actorii mi-au inspirat un nou proiect, pe un text pe care l-am scris pentru ei, povestește Alexandra Badea. Tema spectacolului este criza existențială, secretul, refularea, sentimentul de culpabilitate, trauma colectivă care a sudat sau dezintegrat un grup, fragilitatea, solidaritatea, individualismul. Este povestea unei comunități de persoane care lucrează împreună de mulți ani, perturbată de un eveniment care provoacă o înlănțuire de conflicte. Evenimente din trecut reapar sub forma unor flash-back-uri, în care descoperim toxicitatea și complexitatea relațiilor dintre ei, jocurile de putere, de dominare, ambiguitatea, dificultatea de a separa planul intim de planul profesional”.

Regizorul Victor Ioan Frunză revine, la rândul lui, după o lungă absență de pe scenele Naționalului, cu un proiect ambițios, bazat pe texte de Shakespeare, pentru care își pregătește de pe acum o distribuție pe măsură. Vom reveni cu detalii, de îndată ce acestea vor fi definitivate.

Așadar, seria spectacolelor incitante, susținute de distribuții dintre cele mai strălucite, continuă la Național și în această toamnă, în așteptarea aceluiași public entuziast cu care ne-am obișnuit în ultimele stagiuni.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.