”Colinde netemperate”, la Centrul Național al Dansului
Centrul Național al Dansului București găzduiește pe 20 decembrie, de la ora 20.00, un performance multimedia generat de colinde vechi, întâlniri trans-culturale şi tehnologie.
Invitatul serii este muzicianul iranian Mehdi Aminian, care va adăuga melodicii româneşti influenţele culturii sale. Spectacolul va fi completat de TENZIN care gândește proiecţiile video ca parte integrantă din muzica însăşi, o incursiune în sufletul muzicienilor.
„Pornind de la energia colindelor, am creat un spectacol care generează emoţie pe mai multe planuri senzoriale. Chiar dacă nu cunoşti versurile colindelor, o să ţi se pară că le-ai mai auzit undeva, într-o memorie pierdută, într-o copilărie de care ai vrea să-ţi aminteşti.
În Colinde netemperate am căutat felul nostru de a ne apropia şi de a cânta colinde. Am făcut o selecţie de cântece vechi, în care se vorbea pe-alocuri chiar o altă limbă română, iar versurile trimit gândul şi sufletul într-o lume a cosmogoniei naive. Deşi ne-ar fi plăcut să spunem asta, n-am crescut cu colindele pe care le cântăm acum. A fost un proces de reinventare, de căutare a modului în care le-am putea face să devină ale noastre, să nu sune fals, să creeze lumea fantastică de care şi noi şi publicul nostru are nevoie. N-am vrut cu nici un chip să stricăm atmosfera pe care ele o păstrează. Aveam nevoie de sinceritate în colinde şi a trebuit să găsim calea spre ea. Ne-am dorit să se manifeste prin ele o bucurie caldă şi calmă.”
Nu s-a intervenit asupra structurii melodice, a armoniei şi a versurilor colindelor. Au fost orchestrate, însă, potrivit grupului: voce, chitară electrică, pian, vioară, fluiere, percuţii.
Maria Balabaş este un spirit liber + muziciană, sound-artist și jurnalistă. A iniţiat proiecte muzicale precum Avant’n’Gard şi Soare Staniol, împreună cu care a participat în festivaluri ca Săptămâna Muzicii Noi, Bookfest, Street Delivery, Train Delivery, Huet urban, Simultan TM, Sibiu Jazz and More etc. Colaborează împreună cu Mihai Balabaş pentru instalaţii sonore generate de poetica înregistrărilor de teren. Participă cu piese proprii sau colaborări în festivaluri şi proiecte artistice internaţionale.
Mihai Balabaş este violonist cu studii universitare şi chitarist autodidact, activând deopotrivă pe scena simfonică şi pe cea underground. Este membru al trupelor Avant’n’Gard, Bucium şi Trei Parale, a colaborat cu artişti precum Cătălin Milea, Mircea Florian, Norzeatic, Iordache, Nu & Apa neagră, Marcus Beuter (Germania), Mr Delagare (Franta), Nik Baertsch (Elvetia), Trey Gunn (USA). Semnează împreună cu sora sa, Maria Balabaş, instalaţii sonore pentru Institutul Francez din Bucureşti, Centrul Ceh şi Festivalul de Dans Contemporan Explore 2012. A susţinut concerte în România, Marea Britanie şi Elveţia.
Călin Torsan este un personaj pitoresc, unul dintre primii muzicieni care au cântat pe străzile României post-decembriste. Muzician autodidact, specializat în instrumente de suflat, a creat şi a colaborat cu numeroase trupe între care Domnişoara Pogany, Einuiea, Jazzadezz, Nu & Apa neagră, Avant’n’Gard. A concertat în Japonia, Germania, Danemarca şi în numeroase festivaluri din România. În calitate de scriitor a publicat romane şi volume în colaborare la edituri precum Humanitas şi Casa de pariuri literare. Călin Torsan apare şi în numeroase spectacole de teatru, iar în ultimii ani se preocupă aproape exclusiv de muzica improvizată liber. Colecţionează fluiere, clarinete şi tot felul de alte instrumente de suflat din toate colţurile lumii.
Percuţionistul Gabriel Bălaşa este unul dintre cei mai activi percuţionişti de pe scena muzicală românească, artiştii admirându-l pentru energia sa şi vibraţia pozitivă din timpul concertelor. S-a remarcat alături de Byron, Maxim Belciug, Balkanic Zeppelin, Blue Nipple Boy, We Singing Colours, Raul Kusak & Adrian Naidin etc. Studiile sale de pictură au contribuit la conturarea sa de muzician al culorii şi texturii, el reuşind să rămână personal în conjuncturi sonore mai mult decât diferite.
Iniţierea lui Mehdi Aminian în muzica persană a început pe vremea adolescenţei sale petrecute în Iran. Mehdi cântă la ney – instrument de suflat folosit în Orientul Mijlociu de sute sau chiar mii de ani. Tehnica de interpretare la acest instrument este una specială, care utilizează buzele, limba şi dinţii, având ca rezultat un sunet foarte cald, unic. Este iniţiatorul proiectului Roots Revival Romania. Centrul Național al Dansului București găzduiește pe 20 decembrie, de la ora 20.00, un performance multimedia generat de colinde vechi, întâlniri trans-culturale şi tehnologie.
Invitatul serii este muzicianul iranian Mehdi Aminian, care va adăuga melodicii româneşti influenţele culturii sale. Spectacolul va fi completat de TENZIN care gândește proiecţiile video ca parte integrantă din muzica însăşi, o incursiune în sufletul muzicienilor.
„Pornind de la energia colindelor, am creat un spectacol care generează emoţie pe mai multe planuri senzoriale. Chiar dacă nu cunoşti versurile colindelor, o să ţi se pară că le-ai mai auzit undeva, într-o memorie pierdută, într-o copilărie de care ai vrea să-ţi aminteşti.
În Colinde netemperate am căutat felul nostru de a ne apropia şi de a cânta colinde. Am făcut o selecţie de cântece vechi, în care se vorbea pe-alocuri chiar o altă limbă română, iar versurile trimit gândul şi sufletul într-o lume a cosmogoniei naive. Deşi ne-ar fi plăcut să spunem asta, n-am crescut cu colindele pe care le cântăm acum. A fost un proces de reinventare, de căutare a modului în care le-am putea face să devină ale noastre, să nu sune fals, să creeze lumea fantastică de care şi noi şi publicul nostru are nevoie. N-am vrut cu nici un chip să stricăm atmosfera pe care ele o păstrează. Aveam nevoie de sinceritate în colinde şi a trebuit să găsim calea spre ea. Ne-am dorit să se manifeste prin ele o bucurie caldă şi calmă.”
Maria Balabaş.
Nu s-a intervenit asupra structurii melodice, a armoniei şi a versurilor colindelor. Au fost orchestrate, însă, potrivit grupului: voce, chitară electrică, pian, vioară, fluiere, percuţii.
Maria Balabaş este un spirit liber + muziciană, sound-artist și jurnalistă. A iniţiat proiecte muzicale precum Avant’n’Gard şi Soare Staniol, împreună cu care a participat în festivaluri ca Săptămâna Muzicii Noi, Bookfest, Street Delivery, Train Delivery, Huet urban, Simultan TM, Sibiu Jazz and More etc. Colaborează împreună cu Mihai Balabaş pentru instalaţii sonore generate de poetica înregistrărilor de teren. Participă cu piese proprii sau colaborări în festivaluri şi proiecte artistice internaţionale.
Mihai Balabaş este violonist cu studii universitare şi chitarist autodidact, activând deopotrivă pe scena simfonică şi pe cea underground. Este membru al trupelor Avant’n’Gard, Bucium şi Trei Parale, a colaborat cu artişti precum Cătălin Milea, Mircea Florian, Norzeatic, Iordache, Nu & Apa neagră, Marcus Beuter (Germania), Mr Delagare (Franta), Nik Baertsch (Elvetia), Trey Gunn (USA). Semnează împreună cu sora sa, Maria Balabaş, instalaţii sonore pentru Institutul Francez din Bucureşti, Centrul Ceh şi Festivalul de Dans Contemporan Explore 2012. A susţinut concerte în România, Marea Britanie şi Elveţia.
Călin Torsan este un personaj pitoresc, unul dintre primii muzicieni care au cântat pe străzile României post-decembriste. Muzician autodidact, specializat în instrumente de suflat, a creat şi a colaborat cu numeroase trupe între care Domnişoara Pogany, Einuiea, Jazzadezz, Nu & Apa neagră, Avant’n’Gard. A concertat în Japonia, Germania, Danemarca şi în numeroase festivaluri din România. În calitate de scriitor a publicat romane şi volume în colaborare la edituri precum Humanitas şi Casa de pariuri literare. Călin Torsan apare şi în numeroase spectacole de teatru, iar în ultimii ani se preocupă aproape exclusiv de muzica improvizată liber. Colecţionează fluiere, clarinete şi tot felul de alte instrumente de suflat din toate colţurile lumii.
Percuţionistul Gabriel Bălaşa este unul dintre cei mai activi percuţionişti de pe scena muzicală românească, artiştii admirându-l pentru energia sa şi vibraţia pozitivă din timpul concertelor. S-a remarcat alături de Byron, Maxim Belciug, Balkanic Zeppelin, Blue Nipple Boy, We Singing Colours, Raul Kusak & Adrian Naidin etc. Studiile sale de pictură au contribuit la conturarea sa de muzician al culorii şi texturii, el reuşind să rămână personal în conjuncturi sonore mai mult decât diferite.
Iniţierea lui Mehdi Aminian în muzica persană a început pe vremea adolescenţei sale petrecute în Iran. Mehdi cântă la ney – instrument de suflat folosit în Orientul Mijlociu de sute sau chiar mii de ani. Tehnica de interpretare la acest instrument este una specială, care utilizează buzele, limba şi dinţii, având ca rezultat un sunet foarte cald, unic. Este iniţiatorul proiectului Roots Revival Romania.