Criticii de artă îl ironizează pe „colecţionarul” Vâlcov

Criticul şi istoricul de artă Pavel Şuşară consideră că Darius Vâlcov a fost un investitor prost, care a dat pe schiţele şi tablourile acunse prin pereţi şi sub pat mai mult decât ar lua pe ele dacă le-ar vinde acum. Pavel Şuşară este cercetător la Institutul de Istorie a Artei al Academiei Române şi preşedintele Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă.

„Ce pot să spun sigur este că, dacă le-a cumpărat în perioada 2009-2011, le-a cumpărat cu mult mai mult decât suma cu care ar putea sa le vândă acum. Sunt lucrări de nivel mediu, toate sunt lucrări de nivel mediu. Iar cele care sunt lucrări bune, realizate la un nivel artistic foarte bun – Eustaţiu Stoenescu sau „Praporele” lui Bernea (Horia Bernea, n.r.) – nu sunt lucrări relevante, sunt lucrări mărunte. Adică mărunte în sensul de etape către o lucrare finală mult mai consistentă”, afirmă criticul de artă.

Acesta menţionează că, recent, s-a vândut la o licitaţie o lucrare „Prapor” a lui Horia Bernea, cu aproximativ şapte mii de euro, dar că era „o lucrare mult mai densă, o lucrare mai consistentă expresiv şi artistic” decât cea cumpărată de Darius Vâlcov.

Referitor la informaţia că Vâlcov intenţiona să îşi deschidă o galerie de artă, Şuşală a explicat că există un grad de amatorism la nivelul oamenilor politici când vine vorba de achiziţionarea de opere de artă. 

„Lucrarea de aici este una rafinată. Este peste nivelul de înţelegere al unui politician. Asta mă face să cred că s-a cumpărat numele, nu lucrarea. O lucrare de tipul ăsta nu are o valoare comercială foarte pronunţată, pentru că ea cere un tip de înţelegere către care orice politician mai degrabă aspiră decât ar putea să-l atingă. Toate celelalte lucrări sau majoritatea sunt cumva la adăpostul numelui. Asta mă face să trag o concluzie preliminară, anume că au fost cumpărate ca subiect de investiţie şi nu ca subiect de investiţie a sinelui în lucrările respective”, comentează Pavel Şuşară.

„O colecţie este altceva decât agregarea unui număr oarecare de lucrări. O colecţie este proiecţia celui care alege lucrările, a celui care îşi concepe lumea simbolică pe care vrea să o exprime, exprimându-se pe sine, să o compună exprimându-se pe sine. Aici e, mai degrabă, un tropism al mitologiei autorului şi mai puţin o comunicare nemijlocită cu obiectul. Din pricina asta, prezumpţia de investiţie este mai puternică decât aceea de colecţie de exprimare a propriei naturi”, mai spune criticul de artă.

În cadrul unor percheziţii făcute la apropiaţi ai lui Darius Vâlcov, procurorii au găsit 100 de tablouri care i-ar aparţine fostului ministru.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.