Proiectele TNB până la sfârșitul anului 2018

SPECTACOLE:

PAPAGALUL MUT, ISTORII APROAPE ADEVĂRATE DESPRE UN SPION APROAPE UITAT. Scenariul și regia Nae Caranfil, scenografia Dragoș Buhagiar (sala Studio).  

Primele reprezentații 8,9, 12 și 13 decembrie. Premiera de presă: 12 decembrie.  

 „Papagalul mut” – O poveste incredibilă, dar reală, având în centrul său una dintre cele mai enigmatice și fascinante figuri ale secolului al XVIII-lea, spionul travestit Charles d’Eon / Lia de Beaumont. Ființă ambivalentă, atât timp cât a trăit, d’Eon a întreținut cu abilitate misterul asupra identității sale: era bărbat sau femeie?

După aproape treizeci de ani, cineastul Nae Caranfil („Filantropica”, „Asfalt Tango”, „Restul e tăcere” etc.) se reîntoarce în teatru, cu un spectacol pe un text propriu care prezintă un episod din fascinanta viață a cavalerului d’Eon: misiunea sa la Curtea țarinei Elisabeta I, unde a acționat ca agent de influenţă în favoarea Franţei. Dându-și seama că o femeie ar reuși să câștige mai repede încrederea suspicioasei țarine, d’Eon a ales să fie femeie. Astfel, luând identitatea nepoatei cavalerului Douglas, conducătorul delegației franceze, el/ea va reuși să își ducă la îndeplinire misiunea, dar tulburând, în același timp, minți și inimi.

Un spectacol cu personaje și fapte istorice reale, plin de haz, farmec, îndrăzneală, despre spionaj, intrigi politice și amoroase desfășurate la una dintre cele mai extravagante curți imperiale ale lumii.

DISTRIBUȚIA

DOUGLAS                                                                            CLAUDIU BLEONȚ

PRINȚUL DE CONTI                                                           DRAGOȘ STEMATE

CAVALERUL D’EON                                                         VLAD LOGIGAN

MADAME DUMONET                                                        MAGDA CATONE

WORONTOV                                                                      MIHAI CALOTĂ

SIR WILLIAMS                                                                    ALEXANDRU GEORGESCU

WOLFF                                                                                  TOMI CRISTIN

BESTUJEV                                                                            MARIUS RIZEA

PETER URLICH                                                                   EDUARD CÂRLAN

ȚARINA ELISABETA                                                         RALUCA PETRA

ECATERINA                                                                         MIRUNA BILEI

CĂPITANUL DE GARDĂ /ȘAMBELAN/ ZBIR 1                        EDUARD ADAM

PICTORUL / ZBIR 2                                                             AXEL MOUSTACHE

ALIOȘA                                                                                 DRAGOȘ DUMITRU

VOLODEA                                                                            COSMIN DOMINTE

MAESTRUL DE CEREMONII,                                           MIHAI MUNTENIȚĂ

VIOLATOR, CĂLĂU/ZBIR 3

BOGĂTAN, MESEAN, HANGIU                                        DANIEL BADALE

TREI MUZICIENI

(BALALAICĂ, VIOARĂ, ACORDEON)                            TRIO MIREA

FIGURAȚIE: Alexandru Făiniș, Alexandru Dunaev (Ofițer spătos), Nicolae Dumitru, Ionuț Terteci, Alexandru Chifu, Cristina Danu, Mădălina Iagăr, Cătălina Gulan, Alexandra Cotfaș ( o tânără din public) , Cristina Negucioiu

REGIE/ ILUSTRAȚIE MUZICALĂ- NAE CARANFIL

ASISTENȚĂ REGIE- TAMARA CREȚULESCU P.B./ ANDREEA NAE

SCENOGRAFIA- DRAGOȘ BUHAGIAR

ASISTENT COSTUME: IULIA GHERGHESCU

ASISTENT DECOR: VLADIMIR IUGANU

COREGRAFIE/ MIȘCARE SCENICĂ- FLORIN FIEROIU

MAESTRU DE SCRIMĂ- IONUȚ DELIU

 

50 DE SECUNDE, de Daniel Oltean (Piesa anului 2017, premiată la Gala Uniter), regia Eugen Gyemant, scenografia Maria Nicola (Sala Atelier).

Primele reprezentații 8, 9, 13 și 14 decembrie. Premierele de presă: 13 și 14 decembrie.

 Distribuția: Fiul-Alexandru Voicu

Anchetatorul-Lucian Iftime

Mama-Diana Dumbravă

Regia: Eugen GYEMANT

Scenografia: Maria NICOLA

Muzica: Alexei TURCAN

Asistent de regie: Alice GYEMANT

 Spectacolul „50 de secunde” este o investigație lucidă și tandră asupra minții umane, un spectacol despre ce se întâmplă în noi, atunci când nu suntem atenți, și despre grija pe care trebuie să o purtăm gândurilor noastre.

În biroul unui procuror criminalist, ancheta este în plină desfășurare. Asta deși, din punct de vedere juridic, totul este limpede, iar cazul ar putea fi trimis deja în judecată. Cel puțin, asta spun documentele, probatoriul, procedura penală…

Cu toate astea, un procuror se încăpățânează să deslușească mecanismele întortocheate ale minții unui tânăr care și-a recunoscut deja vina. Întrebarea este: de ce? Cazul e soluționat, dosarul de probe e complet, faptele sunt clare, iar declarațiile lămuresc totul.

Însă, dincolo de administrarea probelor, rămâne întâlnirea dintre doi oameni și poveștile lor, pentru că nu întotdeauna victimele sunt doar cele menționate în procesul-verbal…

Cu pasiune pentru detalii și inspirat de fapte reale, Daniel Oltean, un autor cu totul special (procuror, teatrolog și absolvent de scriere dramatică), privește oamenii cu atenție, cu duioșie și înțelegere, făcând o expertiză dramaturgică amănunțită a tuturor incertitudinilor noastre.

Împreună cu actorii din distribuție, regizorul Eugen Gyemant (aflat la prima sa montare la TNB) asamblează scenele de neliniște, umor, poezie, cinism și frici nerecunoscute într-un puzzle pe care trebuie îl completăm singuri. Pentru că piesele-cheie se ascund în spatele cuvintelor, într-o lume în care iubirea pare să nu mai fie de ajuns.

Spațiul de joc creat de scenografa Maria Nicola recompune tabloul unui birou de investigaţii cu peste 100 de spectatori-martori, dar ar putea fi și tribunal, salon de spital ori sală de autopsie.

Ritmul alert al spectacolului se construiește din tensiuni, emoții puternice și secvențe scurte, contrastante, care descriu aproape filmic relațiile umane, între fiu și mamă, inculpat și procuror, între oameni și singurătățile lor, între fiecare dintre noi și gândurile care ne copleșesc.

Un spectacol relevant despre labirintul surprinzător al minții, despre empatie, singurătate și despre punctele de sprijin pe care le căutăm în alții, atunci când în noi totul se destramă.  

 Născut în 1974, la Târgu Mureș, Daniel Oltean este absolvent de drept și filosofie (Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca), dar și de teatrologie și scriere dramatică (Universitatea de Arte, Târgu Mureș). Din 1996 este procuror DIICOT în Târgu Mureș.

A fost dramaturg de spectacol pentru „Piatra” de Marius von Mayenburg, regia Theodor-Cristian Popescu (Teatrul Studio, Târgu Mureș, 2012) și pentru „Offline”, regia Laurențiu Blaga (Teatrul Național Târgu Mureș, 2018).

De asemenea, a fost consultant de spectacol („Punct Triplu”, regia Bogdan Georgescu, Teatrul Național, Târgu Mureș, 2014) și coautor al textului dramatic pentru spectacolul „Mutanții” (coordonat de Ștefan Peca, regia Ovidiu Caița, Teatrul Studio, Târgu Mureș, 2016).

 Eugen GYEMANT

  • Spectacole regizate (selecție): Zbor deasupra unui cuib de cuci, de Ken Kessey, Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe (2018) // regia și scenografia ; Leonce și Lena, de Georg Büchner, Unteatru (2018); Avioane de hârtie, de Elise Wilk, Teatrul Național Radu Stanca din Sibiu (2017); Visul unei nopți de vară, de W. Shakespeare, Teatrul Dramatic Fani Tardini din Galați (2017); Omul Pernă, de Martin McDonagh, Teatrul Act (2015)// spectacol premiat la Festivalul Internațional Martin McDonagh din Perm, Rusia (2018) și la Festivalul Internațional ArtOkraina de la Sankt Petersburg ; Îndoiala, de John Patrick Shanley, Teatrul Maria Filotti, Brăila (2014) ; Operele complet prescurtate ale lui William Shakespeare, Teatrul de pe Lipscani (2014); Yom Kippur, de Hanna Azoulay Hasfari, Teatrul de Nord Satu Mare (2014) // regia și scenografia; Cum am învățat să conduc, de Paula Vogel, Teatrul de Comedie (2013); Julius Caesar, de W. Shakespeare, Godot Cafe-teatru (2012) ; Viţelul de aur, de Ilf şi Petrov, Sala ArCuB (2011) ; Bullets over Lipscani, după Woody Allen, Godot Cafe-teatru (2011); Deşteptarea primăverii, de Frank Wedekind, Teatrul Mic (2008) //regia și scenografia; Priveşte înapoi cu mânie, de John Osborne, Teatrul de Comedie (2008).

Premii: Celmai bun spectacol, la Festivalul de Teatru Undercloud 2016 // Omul Pernă; Cel mai bun regizor, Maratonul Internațional al Teatrului Independent – Bucharest Fringe 2012 // Bullets over Lipscani; Cel mai bun regizor, Comedia Ţine la Tineri 2008 // Privește înapoi cu mânie.

Activitate literară: Drogul, povestire scurtă publicată în revista Steaua (2001); Cuento mexicano, povestire scurtă publicată în revista Festivalului Naţional de literatură „VasileVoiculescu”, Buzău (2003); Cuentomexicano – detaliu, scurtă povestire; Redactor şef al revisteiOmul de hârtie, LiceulTeoretic „Gheorghe Şincai” Cluj (2001-2002).

 

PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR, scenariul după romanul lui Liviu Rebreanu și regia Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea (Sala Mare).

Primele reprezentații 15 și 16 decembrie. Premiera de presă: 16 decembrie.

 Într-un univers dominat de război în care moartea stă la pândă, grandiosul Imperiu Austro-Ungar agonizează. Națiunile își visează autonomia aruncându-și în moarte soldații care îmbracă uniforma în numele unor idealuri necunoscute și al unei patrii care nu le aparține. Din imaginea deprimantă a unui imens conglomerat artificial de popoare construit prin oprimare și minciună se detașează destine, povești de iubire, drame adânci, răscolitoare.

Tânărul locotenent Bologa, sfâșiat între sentimentul datoriei și cel al onoarei, caută adevărul în orizontul tulbure al războiului. Frământările morale ale eroului se accentuează când identitatea sa națională e pusă în cumpănă pe fondul ascensiunii naționalismului și când, numit în Curtea Marțială, trebuie să supravegheze executarea unui dezertor.

Departe de orice formă de naționalism, spectacolul provoacă la o reflecție lucidă asupra stării nației, la o confruntare clară cu trecutul nostru istoric, un dialog între vocea prezentului și vocea istoriei. O voce surdă, șoptită sau răspicată, insinuantă sau răscolitoare prin care evenimentele unei lumi sfârtecată de masacre rostesc adevăratul lor nume în fața timpului, o voce care are timbrul specific și intonația regizorului Radu Afrim.

PĂDUREA SPÂNZURAȚILOR după Liviu Rebreanu. Scenariul și Regia: Radu Afrim. Scenografia: Cosmin Florea. Coregrafia: Andrea Gavriliu. Video mapping: Andrei Cozlac. Sound designer: Almos Gaspar. Asistenți regie: Victor Tunsu, Flavia Giurgiu, Mădălina Ciupitu. Asistenți costume: Andreea Diana Nistor, Alexandra Budianu. Asistent decor: Gabi Albu.

Distribuția: Alexandru Potocean (Apostol Bologa), Marius Manole, Richard Bovnoczki (Klapka), Ciprian Nicula (Petre), Raluca Aprodu (Ilona), Istvan Teglas (Varga, Generalul Karg), Vitalie Bichir (Paul Vidor), Natalia Călin (Doamna Bologa), Ada Galeș (Marta), Florin Călbăjos (Preotul Boteanu, Muzicant), Alexandra Sălceanu (Preoteasa, Asitentă), Emilian Mârnea (Caporal, Muzicant), Liviu Popa (Cervenco), Cristian Bota (Colonelul Gross), Andrei Atabay (Medic militar), Alexandru Chindriș (Pălăgieșu), George Olar (Vasile), Tiberiu Enache (adolescent), Bogdan Iacob (ofițer), Octavian Voina (Svoboda), Flavia Giurgiu, Silviu Mircescu, Vlad Ionuț Popescu Ciprian Valea, Vlad Galer, Cosmin Ilie (soldați). Interprete: Lenuța și Teodora Purja.

 

NOII  INFRACTORI de Edna Mazia, regia Ion Caramitru, scenografia Florilena Popescu (Sala Mare).

Premiera de presă va fi în luna ianuarie 2019.

DISTRIBUŢIA

DORINA                                                             Virginia Mirea

ANCA                                                                 Alexandrina Halic

ARIE                                                                   Andrei Finți

YLAI                                                                  Silviu Biriș

SARIT                                                                 Afrodita Androne

Bambi, sora lui Ylai                                           Teodora Mareș

NAOMI – prostituata                                         Ileana Olteanu

SIGAL – prostituata                                           Aylin Cadîr

MIKI – prostituata                                              Silvana Mihai

POLIŢIST                                                           George Piștereanu

CLIENT 1                                                           Daniel Badale

CLIENT 2                                                           Mihai Verbițchi

CLIENT 3                                                           …………………..

ROY                                                                    Viorel Florea

Regia Ion Caramitru

Asistent regie Patricia Katona

Scenografia Florilena Popescu

Ilustrația muzicală Călin Țopa

EDNA MAZIA (n. 24 iulie 1949, Tel Aviv, Israel) Autoare dramatică,  scriitoare, scenaristă și regizoare de teatru. A absolvit cu titlul de master studii de filosofie și teatru la Universitatea din Tel Aviv, unde a predat mai târziu cursuri de scriere creativă. La teatrul Kameri din Tel Aviv a regizat piesele prietenei ei celei mai bune,  Anat Gov: „Prietenele cele mai bune”,„Lisistrata 2000”,„Vai, Doamne”, „Bărbat casnic”, „O familie caldă”.

Bogata ei activitate în domeniul teatrului a fost precedată de câteva scenarii de film scrise pentru regizorul israelian Amos Gutman. Cu piesa „Mischakim Bechatzer Ha-achorit” („Jocuri în curtea din spate”, 1993), o docudrama inspirată de un caz de viol în grup care a cutremurat țara, din kibuțul Shomrat – 1993, urmată de „Sipur Mishpahti (Poveste de familie”, piesă în două acte, editura Or Am – 1997), și de „Hamordim” („Rebelii”), piesă în doua acte, editura Or Am – 1999, inspirată de activitatea politică a părinților ei, Edna Mazia și-a cucerit faima de dramaturg bine ancorat în realitate și a obținut importante premii și distincții.

Cu NOII INFRACTORI, autoarea israeliană de succes Edna Mazia vă oferă prilejul unei întâlniri de cinci stele, cu personaje ce vă vor atrage în sarabanda întâmplărilor din care nu veți scăpa decât lăsând râsul să vă cuprindă și să vă conducă spre destindere fără cale de-ntors…

Veți râde cu lacrimi la provocările cărora le fac față „noii infractori”… Umorul și înțelepciunea unei familii oneste din zilele noastre vă vor convinge că merită să înfrunți soarta chiar dacă ajungi jucăria ei, chiar dacă lumea întreagă a luat-o razna și …chiar dacă „totul nu e decât …un mare bordel” !!!

 

A FOST ODATĂ ÎN ROMÂNIA,  spectacol de pantomimă. Regia Dragoș Huluba, pe un scenariu de Eduard Adam, Violeta Huluba și Dragoș Huluba (Sala Pictura). Avanpremiera 29 noiembrie 2018. Premiera de presă va fi în luna ianuarie 2019.

(Spectacol realizat sub auspiciile ”Centrului de Creație și Cercetare Teatrală Ion Sava”).

Regia și ilustrația muzicală: Dragoș Huluba

Distribuția– Ileana Olteanu, Eduard Adam și Violeta Huluba, Dragoș Huluba

Scenariul : Dragoș Huluba, Eduard Adam, Violeta Huluba

Light design: Sorin Vintilă

Durata spectacolului: 75 min .

‘’ A fost odată în România ‘’este o poveste, dar nu una așa cum ne-ar putea duce cu gîndul titlul. Nu e o poveste cu prinți, prințese sau baluri la castel. E o poveste cu oameni simpli puși în situații excepționale. Oameni mărunți care devin mari tocmai pentru că reușesc să supraviețuiască cu demnitate, dragoste sau umor marilor turbulențe în care îi aruncă istoria. Acești oameni sunt cei despre care nu se vorbește mai niciodată când un popor își rememorează trecutul,  pomenindu-se doar numele deja consacrate prin pozele din manuale.

A fost odată… este o dare de seamă în fața istoriei sau pur și simplu un pas suspendat în aer, venind dintr-o întrebare legitimă: și totuși cine am fost noi  în acești 100 de ani. Ce am gândit, ce am visat, cu ce ne hrăneam existența, cum erau soarele, aerul, dragostea, râsul, durerea. Erau la fel ca acum sau erau estompate? Sau poate erau mai colorate, mai pline de substanță. Acest spectacol nu este o teză sau o lecție de istorie.  E doar o înșiruire de diapozitive colorate sau alb-negru reprezentând imagini din viața unor oameni  din lumea de atunci și de azi. Și poate un răspuns pentru întrebările celor mai tineri dintre noi. Două fețe ale aceleași monede puse în același plan în cele 75 de minute de spectacol. ”

EXPOZIȚII:

România 100 de ani în concursuri de arhitectură.

15 noiembrie -12 decembrie 2018, Foaier Sala Studio, etaj 1 și 2.

Organizată de Facultatea de Arhitectură a Universității Spiru Haret și de Ordinul Arhitecților din România, filiala sector 2. Curator Dr.Arh. Doina Teodorescu.

Semnul lui Iona, lucrări de CRISTIAN BĂDILIȚĂ.

17 octombrie – 24 noiembrie 2018, Foaier Media (aripa Intercontinental).

Cunoscut ca scriitor, eseist, poet, istoric al creștinismului timpuriu, traducător- printre altele- al Noului Testament, Cristian Bădiliță e prezent pe simezele Teatrului Național într-o nouă ipostază, aceea de artist vizual.Cele 40 de planșe expuse sunt din hârtie fabricată manual și propun un tulburător comentariu vizual, în registru simbolic, al unor episoade și pilde din Evanghelia după Matei.

 Tinere talente, expoziția bursierilor Fundației Principesa Margareta.

19 noiembrie-2 decembrie 2018, Foaier Media (aripa Arghezi).

 A IV-a ediţie a expoziţiei naţionale  Icoana- credință și tradiție – organizată de  Institutul Naţional al Patrimoniului.

12 decembrie 2018 – 15 ianuarie 2019, – Foaier Media (aripa Intercontinental).

Centenar RADU BELIGAN – expoziție omagială, lansare album, evocare.

14-21 decembrie 2018, Foaier Sala Studio, etaj 1.

14 decembrie 2018 – video mapping pe fațada TNB.

Flash Back, expoziția de autor LIA MANȚOC inaugurată în cadrul festivalului Național de Teatru (21 octombrie 2018) poate fi vizitată în continuare în Rotonda din foaierul Sălii Mici a TNB  până la sfârșitul acestei luni.

Flashback este o sumă de imagini puternice și manipulatoare. O poftire într-un univers incitant, într-un carusel delirant, în care realitatea și ficțiunea și-au pierdut de mult marginile. Flashback este o întoarcere, o privire înapoi, dirijată de artista Lia Manțoc. Vedem ce ni se permite, simțim ceea ce libertatea interioară ne îngăduie. (Marina Constantinescu).

 

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.