Artă și activism politic – front comun de lectură şi dezbatere la Bucureşti prin proiectele Culese din Telciu şi Reţeaua critică

După lansarea la Târgu Mureş, Sibiu, Cluj-Napoca şi Zalău, spectacolul-lectură „Povestea Gaborilor din Telciu” ajunge la Bucureşti. Piesa este scrisă de actrița Mădălina Brândușe împreună cu actorul și regizorul Andrei Șerban, în urma rezidenţei lor în cadrul programului “Culese din Telciu. Rezidențe de cercetare și creație artistică”. Textul din care cei doi vor citi vineri la Bucureşti are la bază o serie de 13 interviuri, din perioada iulie-august 2019, cu membrii unei familii de romi gabori din Telciu, Bistriţa Năsăud. 24 ani din viaţa lor povestiți prin 9 monoloage: despre meserii tradiționale pe cale de dispariție, despre migratie, relaţii de familie și dinamica rolurilor de gen. Depre relaţiile sociale dintre gaborii din Telciu şi populaţia majoritară neromă şi realitățile cotidiene ale copiilor ai căror părinți sunt plecaţi la muncă în străinătate.

Culese din Telciu este un proiect de activități culturale care aduce laolaltă localnici din comuna Telciu, și nu numai, precum și tineri artiști și cercetători din toată țara. Proiectul și-a propus ca, pe durata șederii de câte o lună a fiecăreia dintre perechile de rezidenți, să caute inspirație în viața telceană contemporană pentru realizarea de noi producții artistice. În vara acestui an, prin intermediul proiectului desfășurat de Centrul pentru Studierea Modernității și a Lumii Rurale (CSMLR), 8 rezidenți au petrecut o lună în Telciu, documentând și dezvoltând noile lor producții artistice. Produsele rezultate în urma rezidențelor sunt prezentate public în perioada octombrie – noiembrie 2019 în cadrul unui turneu național. Toate evenimentele din cadrul turneului sunt cu acces gratuit.

Spectacolul-lectură care va avea loc vineri, 15 noiembrie, de la ora 19.00 la ARTHUB va fi urmat de discuţii deschise şi se va continua cu dezbaterea lansată în cadrul proiectului Rețeaua Critică.

DEZBATERE REȚEAUA CRITICĂ – ARTĂ ȘI ACTIVISM POLITIC

În ultimii ani din ce în ce mai multe lucrătoare și lucrători culturali și-au asumat diverse forme de activism civic și politic. Acestea merg de la realizarea unor proiecte artistice cu mize sociale la implicarea în cauze civice și de la participare la proteste la susținerea diverșilor actori politici și implicarea în partide. Nevoia de implicare pare să fie trans-ideologică, de la persoane care își asumă o viziune de stânga radicală, la apărătoare ale discursului anti-corupție și până la artiști cu discurs de extremă dreaptă. Cât de coerente și de consistente sunt viziunile politice ale celor implicate/i activ în politică? Care este dimensiunea ideologică a participării lor civice? Cum influențează viziunea (și înregimentarea) politică actul artistic și în ce fel poate fi arta utilă activismului politic? Acestea sunt doar câteva întrebări la care încearcă să răspundă participantele și participanții la dezbatere.

Dezbaterea marchează încheierea proiectului „Rețeaua Critică”, în cadrul căruia o echipă formată din artiști_ste și teoreticiene_i din domenii diverse (teatru, film, arte vizuale, literatură, filosofie, sociologie etc.) documentează și analizează proiecte de artă contemporană locală și aduce pe agenda publică subiecte cu relevanță politică din artele contemporane, prin organizarea unor dezbateri în București, Iași, Cluj și Timișoara. Materialele realizate în cadrul proiectului pot fi urmărite aici: http://reteauacritica.artapolitica.ro/

„Rețeaua Critică” este un proiect al Asociației Quantic, în parteneriat cu Gazeta de Artă Politică, și co-finanțat de AFCN.

Parteneri: h.arta, Macaz – Bar Teatru Coop., Reactor de creație și experiment, tranzit.ro, Art Hub

Programul evenimentului: