Filmele regizate de Ciulei, interzise în România
Thomas Ciulei interzice difuzarea filmelor semnate de el și de tatăl său, Liviu Ciulei, pe teritoriul României și spune că a luat această decizie din cauza „atitudinii destructive a Centrului Național al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei și a tratamentului discriminatoriu și destructiv” privind producțiile sale, informează un comunicat transmis luni Agerpres.
Potrivit documentului semnat de Thomas Ciulei, decizia de interdicție a difuzării și proiecției publice intră în vigoare pe 19 octombrie, iar „excepții vor face proiecțiile în instituțiile de învățământ”.
„Am fost nevoit să ajung la această măsură extremă în urma atitudinii destructive ale Centrului Național al Cinematografiei legate de restaurarea filmelor lui Liviu Ciulei și a tratamentului discriminatoriu și destructiv legat de producțiile mele”, mărturisește Thomas Ciulei.
De asemenea, fiul cineastului care a murit în 2011 declară, în comunicat, că Centrul Național al Cinematografiei (CNC) s-a arătat indiferent la propuneri ale unor organizații de a restaura filmele tatălui său.
„În 2008, Liviu Ciulei a declarat că, în cazul unei restaurări a filmului ‘Pădurea Spânzuraților’, își dorește ca aceasta să fie făcută ‘la cele mai înalte exigențe’. Această șansă s-a ivit chiar în 2008, când Fundația World Cinema Foundation, înființată de Martin Scorsese, a dorit să ofere un proiect de restaurare a Pădurii Spânzuraților, în valoare de peste 200.000 de euro”, scrie fiul lui Liviu Ciulei.
Acesta a adăugat că „dezinteresul Centrului Național al Cinematografiei pentru găsirea soluțiilor de a susține această lăudabilă inițiativă pe plan intern a dus la retragerea ofertei făcută de World Cinema Foundation, pierzându-se astfel o șansă uriașă de a resuscita un film al cărui suport original, pelicula, începe să-și atingă durata maximă de viață”.
„O soartă identică l-a avut și filmul ‘Valurile Dunării’, a cărui restaurare finanțată de către Groupama Group, în 2010, s-a lovit de aceeași indiferență din partea CNC”, adaugă Thomas Ciulei, notând că „prin acest comportament, Centrul Național al Cinematografiei încalcă grav obiectivele formulate în art. 2F din legea cinematografiei și anume: ‘protejarea, dezvoltarea, și punerea în valoare a patrimoniului cinematografiei naționale'”.
În ceea ce privește interdicția de difuzare, în România, a filmelor regizate de el, Thomas Ciulei declară că a luat această decizie din cauza dificultăților întâlnite în încercările de a-și finanța producțiile.
„În perioada 2010-2013 am produs două filme de lungmetraj, ‘Matei Copil Miner’, regia Alexandra Gulea, și ‘2+2’ în regia mea. O parte din finanțarea acestor filme era asigurată de către Televiziunea Română, care, în urma dificultăților financiare, nu și-a onorat la timp obligațiile asumate prin contract, lucru care a dus la depășirea perioadei contractuale de predare a filmelor la CNC de către firmă producătoare Europolis Film”, scrie Thomas Ciulei.
Mai mult, regizorul spune că, în cazul în care finanțarea pentru filmele sale a întârziat, Centrul Național al Cinematografiei a avut o atitudine „discriminatorie” și l-a dat în judecată pentru restituirea creditului primit.